Je kent het wel: je dag vliegt voorbij en je vraagt je af waar die uren zijn gebleven. Er zijn zoveel tips over tijdsbesparing – maar meestal voelt het als een té grote operatie om te beginnen, of gewoon niet haalbaar. Wel, ik geef je 5 kleine veranderingen die je wékelijks meer tijd opleveren. Niet morgen, niet volgend jaar — gewoon nu. En ja, sommige dingen lijken simpel, maar ze pakken gegarandeerd anders uit dan je verwacht!
1. Zet je telefoon uit tijdens de ochtendroutine
Op mijn werkplek merk ik dat die eerste 30 minuten van de dag met social media of appjes verzanden. Soms ging ik zelfs met m’n telefoon in bed nog even scrollen. Sinds ik ‘m bewust uitzet tot ik écht de deur uit ga, win je ruimte om rustig te ontbijten, plannen te maken of gewoon een moment voor jezelf te pakken.
2. Maak één prioriteitenlijstje per dag (en blijf erbij)
Meestal schrijf ik teveel to-do’s op die dag — met als resultaat dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Sinds een maand maak ik elke ochtend één lijstje met maximaal drie taken die écht afgerond moeten worden. Werkt meestal veel beter. En voor je het weet, haalt zo’n lijstje je door de ochtenddip heen.
3. Gebruik de ‘2-minutenregel’ – meteen doen!
Je kent ‘m misschien: alles wat binnen 2 minuten klaar is, moet je meteen aanpakken. Bijvoorbeeld de vaat afruimen, mail snel beantwoorden, jas ophangen. Mijn collega vertelde laatst dat hij hier elke dag zeker 15 minuten mee wint, gewoon doordat ‘ie dingen niet voor zich uitschuift. En eerlijk, het scheelt echt een hoop chaos later op de dag.
4. Plan blokken in voor afleidingsvrije tijd
In ons chatgroepje op kantoor hadden we het erover dat iedereen eigenlijk 3 uur ononderbroken werken nodig heeft om écht iets af te krijgen. Maar ja — mail, telefoontjes, collega’s… Mijn truc is om vaste blokken van 45 minuten in de agenda te zetten, waarbij ik alles uitzet wat piept en belt. En soms zet ik dan ook een koptelefoon op, al is het maar om ‘nee’ te zeggen tegen onderbrekingen.
5. Minimaliseer je keuzestress met vaste routines
Op pagina’s van apps en blogs zie je vaak uitgebreide ochtendroutines, maar in de praktijk werkt het voor mij beter om dingen te standaardiseren. Zoals je kleding alvast klaarleggen, lunch voorbereiden of vaste routes naar werk kiezen — vooral in de drukke ochtenden van de Randstad schiet dat echt op. Mijn moeder zei altijd: “Klaarheid bespaart tijd” — haar woorden, niet de mijne, maar waar zijn ze wel…
Hoe begin je vandaag nog?
Begin niet groot, kies één van deze kleine aanpassingen uit en probeer het morgen eens. Vaak onderschatten we hoe zo’n kleinigheid gewoon lekker kan helpen om de dag wat soepeler te laten lopen. Misschien werkt dit ook niet voor iedereen, maar je verliest er weinig mee. En je tijd? Die win je er echt mee.
Heb jij zelf nog een simpele lifehack die jou dagelijks tijd bespaart? Deel ‘m gerust hieronder — ik ben benieuwd wat er nog meer werkt in de praktijk!