Op de klok staren en alvast verlangen naar het weekend — herkenbaar? Steeds meer Nederlanders zoeken manieren om hun werktijd in te korten zonder constant in de stress te schieten. Maar kan dat wel écht? Spoiler: ja, al is het niet altijd even makkelijk en soms best een beetje puzzelen. Op mijn werk vorig jaar probeerde ik wat dingen uit, met wisselend succes. Misschien dat deze tips jou ook verder helpen.
1. Prioriteiten stellen: doe minder, bereik meer
Dit klinkt zo simpel, maar hoeveel keer ben jij al blijven plakken aan een taak die eigenlijk best kon wachten? Mijn collega vertelde me laatst over de ‘eisenhower-matrix’ — je verdeelt je taken in belangrijk-en-dringend, belangrijk-maar-niet-dringend, en zo verder. Ik moet toegeven, het helpt om te focussen op wat écht telt. Minder stress omdat je niet alles tegelijk probeert te doen, en daardoor soepel door je dag heen.
2. Flexibele werktijden: spelen met je piekmomenten
Niet iedereen werkt op z’n best vanaf 9 uur ’s ochtends — ik bijvoorbeeld niet. In Amsterdam zie je steeds vaker bedrijven die flexibele werktijden aanbieden. Zelf ben ik begonnen met mijn productiefste uren ’s ochtends inplannen voor de écht zware klusjes, en daarna wat luchtiger werk. Het scheelt enorm in het tempo en ik word niet overvoerd. Probeer het eens, misschien dat jouw baas er ook open voor is.
3. Stel grenzen (echt!)
Moeilijkste van allemaal — nee zeggen. “Kan jij dit nog even doen?” hoor ik vaak, ook buiten kantooruren. Nou, afgelopen maand heb ik mezelf een simpele regel opgelegd: na 18.00u schakel ik het werk uit. Soms loop ik natuurlijk vast, maar over het algemeen heb ik minder stress en meer tijd voor m’n favoriete kroeg hier in de buurt. Het hoort er ook bij, dacht ik eerst, maar nee — grenzen stellen is een skill die je moet trainen.
4. Kleine pauzes, groot effect
Mijn moeder zegt altijd: “Rust roest niet”. Het klinkt als een cliché, en toch. Kort pauzeren — even koffie pakken, een blokje om — maakt mijn hoofd leeg. Je brein laadt op, en je werkt effectiever door. In Utrecht zag ik laatst een bedrijf met speciale ‘nap rooms’. Misschien overdreven, maar het laat wel zien dat pauzes serieus genomen worden.
En nu jij…
Werktijd inkorten zonder stress is zeker niet iets dat je overnight regelt. Het is een mix van beter plannen, grenzen stellen, en jezelf soms een schop onder de kont geven. Misschien werkt het bij jou anders, wie weet? Ik ben benieuwd hoe jouw werkschema eruitziet en of jij zulke tips al toepast. Deel het hieronder of stuur een bericht — altijd leuk om ervaringen te horen.
En vergeet niet: minder uren kunnen ook betekenen dat je slimmer werkt — niet sneller. In ieder geval, in ons kikkerlandje is dat soms al een prestatie.