7 geniale time-management tips die je nu meteen moet proberen

time management tips productivity planner clock focus

Voel je je ook vaak alsof je tijd door je vingers glipt? Alsof je ‘s ochtends met goede bedoelingen begint, maar aan het eind van de dag niet precies weet waar al die uren zijn gebleven? Ik was daar niet anders. Misschien werkt het voor jou net zo — of helemaal niet, maar deze zeven tips heb ik de afgelopen maanden uitgeprobeerd en ze helpen me echt beter te plannen en minder te stressen.

time management tips clock planning

1. Begin met de ‘2 minuten regel’

Ik had altijd het idee dat korte klusjes geen aandacht hoefden, maar dat werkt totaal niet. Als iets minder dan 2 minuten kost — meteen doen. Die kleine dingetjes stapelen zich op en zorgen voor chaos, dat weet ik nu. Je inbox leegmaken, koffiezetten, dat soort dingen.

2. Plan je dag de avond ervoor

Mijn oma zei vroeger altijd: “wie vooruit plant, hoeft minder te rennen”. En eerlijk, het helpt echt als je een lijstje maakt voordat je gaat slapen. Ik zet er altijd 3 hoofdprioriteiten op en nog wat accessoires, dan is het de volgende dag duidelijk waar ik energie in steek.

3. Pomodoro-techniek: focus in blokken

Misschien ken je het al — 25 minuten keihard werken, 5 minuten pauze. Voordat ik het probeerde, dacht ik dat ik het niet volhoud, maar zodra je erin zit, vliegt de tijd voorbij. Al mijn collega’s in Amsterdam zweren erbij, dus misschien moet jij ook eens proberen?

pomodoro timer productivity focus

4. Wees streng met ‘nee’ zeggen

Dit blijft lastig, vooral als je iemand niet wil teleurstellen. Maar mijn vriend zei laatst: “je bent geen held als je alles doet en zelf kapot gaat”. Je tijd is beperkt, dus kies wat echt belangrijk is voor jou. Misschien klinkt dat hard, maar het maakt je leven zoveel rustiger.

5. Gebruik een digitale agenda met herinneringen

Ik zat altijd met papieren planners — die verloor ik te vaak. Sinds een paar maanden gebruik ik Google Calendar en die herinneringen zijn een lifesaver. Vooral voor kleine afspraken die je anders vergeet, zoals tandartsbezoek of dat ene overleg.

6. Blokkeer tijd voor ongestoorde creativiteit

In ons chaotische kantoor in Rotterdam was ik altijd afgeleid. Nu blokkeer ik ‘s ochtends 1-2 uur op mijn agenda waarop niemand me mag storen. Soms voelt het onnatuurlijk, maar als ik die tijd heb, leveren mijn ideeën veel meer op. Misschien moet jouw baas dat ook eens zien!

7. Reflecteer wekelijks op je productiviteit

Op zondagmiddag neem ik even 10 minuten om te bedenken wat goed ging en wat absoluut beter kan. Niet té streng zijn — vooral realistisch blijven. Die kleine zelfreflectie zorgt er bij mij voor dat ik niet vanzelf in oude gewoonten terugval.

So, als je nu één ding meeneemt: begin met die 2 minuten regel of plan je dag ’s avonds alvast in. Het kost je bijna geen moeite, maar het scheelt de volgende dag zoveel gehannes. Oké — misschien werkt het voor jou helemaal niet, maar in ons chatgroepje op werk zijn er al meer die het fijn vinden, dus misschien toch proberen?

Wat is jouw beste time-management tip? Deel ‘m hieronder of stuur ‘m door aan iemand die altijd tijd tekort komt. Misschien kunnen we elkaar helpen om slimmer om te gaan met die schaarse uren!