Ken je dat gevoel dat de dag voorbij is en je nog steeds het idee hebt dat je niks hebt bereikt? Alsof je harder werkt, maar minder gedaan krijgt? Gek genoeg ervaar ik dat zelf best vaak, en blijkbaar ben ik niet de enige. Je zou denken dat harder werken de oplossing is, maar vaak draait het juist om slimmer werken. Ik deel graag een paar trucjes die mij (en mijn collega’s) echt verder hebben geholpen – en wie weet heb jij er ook wat aan.
1. Begin met de belangrijkste taken (echt)
De ochtend pakken? Veel mensen zeggen dat ze hun belangrijkste taken het liefst eerst doen. Toch duiken we vaak meteen in mails, socials of andere afleiding. Mijn buurman, die een druk café runt in Amsterdam, zei laatst: “als ik iets wil afkrijgen, zet ik m’n telefoon op vliegtuigstand en begin ik met dat ene lastige ding.” Misschien saai, maar effectief. Probeer het een dag – en kijk of het niet een beetje veranderd.
2. Stop met multitasken
Ik hoor regelmatig dat multitasken tijd bespaart. Maar uit onderzoek blijkt dat het je vooral langzamer maakt. In mijn team op werk merken we het ook: als iemand meerdere dingen tegelijk doet, gaat alles minder snel. Misschien ook omdat je telkens switcht en je focus verliest. Zelf heb ik een simpel trucje – ik zet taken in blokken van 25 minuten. Kort en krachtig, en even niks anders.
3. Gebruik technologie – maar met mate
Apps, tools, reminders – superhandig, maar ze kunnen ook afleiden. Mijn collega uit Utrecht vertelde laatst dat hij z’n notificaties zoveel mogelijk uitzet, behalve voor z’n kalender. Zo vergeet hij geen afspraken, maar wordt hij niet continu gestoord. Misschien niet voor iedereen, maar het scheelt echt stress. Het gaat erom dat je technologie inzet als helper, niet als vijand.
4. Leer ‘nee’ zeggen
Dit klinkt simpel, maar ik zie het dagelijks misgaan. Mensen zeggen ‘ja’ tegen alles – nieuwe projecten, verzoeken, meetings. In ons lokale ondernemersnetwerk werd dit ook vaak besproken. Zo leer je alleen maar meer werk op je bord te krijgen. Ik probeer nu bewust te kiezen wat ik oppak, en nee te zeggen als het me wegtrekt van mijn prioriteiten. Het voelt soms lastig, maar het werkt.
5. Plan ook pauzes (en doe ze)
Hier had ik maanden geleden echt moeite mee. Ik dacht: pauzes zijn tijdverlies. Maar uit ervaring weet ik nu dat korte pauzes mijn energieboog juist vergroten. Zeker als je werkt in een drukke stad als Rotterdam, waar het makkelijk is om continu door te rennen, is even ontspannen cruciaal. Probeer eens: even wandelen, ademhalingsoefeningen of gewoon wat water drinken.
Wat nu?
Niet alles wat ik hier schreef is dé gouden regel – misschien werkt het voor jou anders. maar veel van deze tips baseren zich op kleine veranderingen die samen best groot effect kunnen hebben. Probeer ze zelf uit, pas aan wat bij jou past. En vertel: welke tip ga jij als eerste proberen? Of heb je zelf nog een gouden tip die hier niet staat? In ons chaotische leven is het altijd fijn om van elkaar te leren.