Ken je dat gevoel dat je dag al druk is, maar je aan het einde toch denkt: waar ging die tijd eigenlijk heen? Ik ook. M’n buurman zei laatst heel droog: “Productiviteit is niet harder werken, maar slimmer werken.” En ergens heeft ‘ie gelijk — al vind ik het soms lastig dat toe te passen. Toch zijn er een paar simpele dingen die ik ben gaan doen, waardoor mijn dag écht beter loopt. Misschien werkt het ook voor jou.
1. Begin met de ‘2-minuten regel’
Ben je ook zo’n persoon die taken eindeloos uitstelt? De ‘2-minuten regel’ (zoals ik ‘m ben gaan noemen) is simpel: als iets maar 2 minuten kost, doe je het meteen. Mailtje beantwoorden, kopje koffie inschenken, je fiets op slot zetten — allemaal meteen afhandelen. Het scheelt je later een hoop gedoe. Hoewel, soms denk ik dat ik daardoor juist druk blijf, maar goed…
2. Plan je dag in blokken
Op kantoor hoorde ik dat mensen eigenlijk in blokken van 90 minuten het beste werken. Dus ik verdeel mijn taken nu in blokken met korte pauzes ertussen. Dat voorkomt het eindeloze scrollen op m’n telefoon. En oh ja — bij mij werkt het beter als ik die pauzes ook echt neem, niet alleen plan.
3. Minimaliseer afleiding
Ik heb gemerkt: zonder m’n telefoon op stil, stilte om me heen, kom ik zoveel sneller in een flow. Mijn collega negeert z’n telefoon soms gewoon (en ik probeer dat ook). Het voelt soms bijna ongemakkelijk, maar de focus is echt onbetaalbaar.
4. Gebruik de “mind dump” methode
Alles wat in m’n hoofd zit snel opschrijven — klinkt simpel, maar het helpt me enorm om overzicht te houden. Soms zit je hoofd vol met kleine dingen — boodschappenlijst, klusje hier, idee daar. Door het uit m’n hoofd te halen, kan ik me beter concentreren.
5. Begin met de belangrijkste taak
Een collega vertelde me eens dat hij altijd met z’n ‘grootste monster’ van de dag start — de lastigste taak. En gek genoeg werkt dat wel. Als die er af is, voelt de rest ineens een stuk makkelijker.
6. Zet een timer voor specifieke taken
De Pomodoro-techniek ken je misschien: 25 minuten focus, 5 minuten pauze. Ik gebruik vaak timers, vooral bij saaie administratie. Echt, die klok geeft je iets om tegen te racen, en ineens is die klus toch weer te doen.
7. Zorg voor een opgeruimde werkplek
Mama zei altijd: “Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.” Niet helemaal gelogen, denk ik. Als ik m’n bureau rommelig laat liggen, voelt m’n hoofd ook zo — chaotisch. Even opruimen maakt voor mij een wereld van verschil, ook al ben ik niet zeker of het voor iedereen zo werkt.
In het kort — geen magie, gewoon wat kleine aanpassingen. Mijn dag voelt soms nog chaotisch, maar met deze hacks hou ik het een beetje in de hand. Misschien heb jij ook zo je eigen trucjes? Deel ze vooral hieronder, ben benieuwd wat jullie doen!