Op een of andere manier lijken de uren iedere dag sneller te verdwijnen. Herken je dat gevoel dat je ‘s avonds denkt: wat heb ik eigenlijk gedaan vandaag? Mij overkomt het ook – afgelopen week nog zat ik te scrollen door Instagram zonder echt reden. En toch… het is niet alleen social media, er zijn een hoop kleine energie- en tijdvreters die nauwelijks opvallen, maar je dag wel opslokken.
Misschien klinkt het simpel, maar bewust zijn van deze tijdverspillers is de eerste stap om er vanaf te komen. In deze artikel deel ik wat ik geleerd heb (en ja, soms nog struggle ik zelf ook), zodat jij meer gedaan krijgt zonder je hoofd te verliezen.
1. Multitasken: het monster dat weinig oplevert
Mijn collega zei laatst heel droog: “multitasken is gewoon je concentratie kapot maken”. En eerlijk – het is zo waar. Je denkt misschien dat je meer gedaan krijgt door e-mail te checken tijdens een Zoom-gesprek, maar in werkelijkheid kost het je veel meer tijd. Hersenen wisselen continu tussen taken, waardoor niks echt afkomt.
Probeer maar eens simpel: focus je tien minuten op één ding, sluit alle tabbladen behalve het document waar je aan werkt en zet je telefoon op ‘niet storen’. Klinkt als een open deur, maar het helpt echt. Al is het bij mij pas sinds kort enigszins routine – voorheen was ik een meester in afleiding.
2. Ongepland scrollen – de sluipmoordenaar van productiviteit
Op ons werk in Amsterdam wordt er vaak over WhatsApp-groepen gesproken die amper tot stilstand komen. Terwijl je snel even dat ene bericht checkt, ben je ineens vijf minuten verder. Die checkjes gebeuren ongemerkt veel vaker dan je denkt. Soms loop ik zelfs naar de keuken om wat te pakken en tot mijn verbazing pak ik m’n telefoon erbij.
Hier helpt het om vaste pauzes in te plannen: bijvoorbeeld elk uur een paar minuten om berichten te lezen en te reageren. Alles verspreid over de dag werkt veel rustiger en efficiënter. Is wellicht wat tegen-intuïtief, maar het werkt.
3. Te veel afspraken en nooit nee zeggen
In Rotterdam hoorde ik laatst van een freelancer die bijna geen tijd overhad voor z’n eigen projecten, omdat hij overal ‘ja’ op zei. En eerlijk – ik snap dat helemaal. Je wilt niemand teleurstellen, vooral niet je collega’s of klanten. Maar hierdoor raakt je dag volgepropt met meetings die vaak weinig opleveren.
Een simpele maar krachtige tip is: wees selectief. Vraag jezelf af of deze afspraak écht nodig is, of een mailtje ook volstaat. En als je voelt dat het teveel wordt – durf dan te zeggen dat je tijd nodig hebt voor die belangrijke taak.
4. Onvoldoende plannen – vrijheid is geen excuus
Al die vrijheid in de Nederlandse werkcultuur is fijn, maar kan juist een valkuil zijn. Soms heb ik geen idee welke taak ik nu als eerste moet doen en start ik lukraak. Niet echt effectief. Een to-do lijstje, geen eindeloze notities, maar een simpel overzicht met 3 prioriteiten per dag helpt mij enorm.
Misschien klinkt het kinderachtig, maar als ik dat lijstje afheb, voelt het als een kleine overwinning en hou ik meer focus. Probeer het eens – en experimenteer vooral met welke methode jou het beste ligt.
Lastige broodkruimels weghalen
je kunt niet ineens al je tijdverspillers mikken, maar elke stap helpt, al is het er één. Mijn buurvrouw zei laatst: “een stukje vooruit is altijd beter dan stilstaan”. Dus begin klein.
Maak bewust wat tijd vrij om na te denken over hoe je je dag indeelt, experimenteer met pauzes zonder telefoon en probeer 1 afspraak minder te doen. Jij merkt al snel dat die extra tijd ineens onverwacht ontstaat…
En misschien nog belangrijker: deel vooral jouw ervaringen! Welke tijdvreters zijn jouw grootste valkuilen? Schrijf het op of praat erover in ons lokale chatgroepen. Soms helpt het echt om te horen dat anderen worstelen met hetzelfde.
in ieder geval – haal die verloren minuten terug en maak ruimte voor wat écht telt.