We kennen het allemaal: de dag vliegt voorbij, maar aan het einde vraag je je af waar die tijd eigenlijk heen is gegaan. Misschien was je te veel bezig met kleine taken die je onnodig afleiden? Of zit je vast in een wirwar van apps en to-do lijstjes die meer stress geven dan rust? Goed nieuws: tijd winnen zonder jezelf gek te maken, kan dus echt. En nee, je hoeft geen uren te gaan plannen of minder te slapen.
Op mijn werk en thuis heb ik de afgelopen jaren een paar trucs verzameld die niet alleen effectief zijn, maar ook gewoon werken in het echte leven – ook in Nederland. Wat ik vooral fijn vind, is dat ze weinig tijd kosten om in te voeren. Hier mijn top 7:
1. Begin je dag met de ‘two-minute regel’
Staat er iets wat je in twee minuten kunt doen? Doe het meteen, zonder uitstellen. Mijn collega in Amsterdam zweert erbij – die kleine ‘dingetjes’ stapelen zich op en zorgen voor sluipende stress. Dus in plaats van mailtjes te parkeren voor later, pakt hij ze meteen aan.
2. Zet meldingen uit – behalve die van je baas
Dit klinkt logisch, maar ik ben het pas vorige maand écht gaan toepassen. Tijdens werk en privé schakel ik notificaties van vrijwel alle apps uit. Berichten en likes kunnen wel een uur wachten, geloof me. Laat je telefoon op stil en check hem bewust, niet op elke ping.
3. Plan ‘blokkades’ in je agenda
Een uur voor e-mails, twee uur voor werk zonder onderbrekingen – ik dacht eerst dat dit te rigide was. Toch helpt het enorm om helder te blijven en werk echt af te krijgen. Als ik later even scroll door mijn social media, dan is dat bewust, niet onbewust.
4. Digitaliseer papieren rommel
Mijn oma kon het nooit geloven, maar ik gooi bijna geen papieren meer weg zonder ze eerst te scannen. Er zijn tegenwoordig zoveel apps (zoals Evernote of die van ING) waarmee je makkelijk bonnetjes, documenten en notities digitaliseert. Zo bespaar je écht tijd bij het zoeken later.
5. Gebruik timers (Pomodoro) om focus te houden
Verschillende collega’s in ons chatgroepje zweren bij de Pomodoro-techniek: 25 minuten knallen, 5 minuten pauze. Ik doe het meestal met mijn keukenwekker – simpel & effectief. Soms voelt het als een beetje dwang, maar het helpt om niet afgeleid te raken.
6. Leer ‘nee’ zeggen – zonder schuldgevoel
Dat is misschien de lastigste van allemaal, zeker hier waar we allemaal aardig willen zijn. Toch zorgt het voor meer tijd en minder stress. Ik denk nog steeds: misschien mis ik iets? Maar goed, mijn agenda zegt dankjewel.
7. Automatiseer terugkerende taken
Alles wat je kunt automatiseren, moet je automatiseren. M’n bankzaken staan op automatisch incasso, boodschappenlijstjes zijn gekoppeld aan bezorgdiensten (dikke shoutout naar Albert Heijn), en zelfs mijn vuilnisheffing herinneringen staan ingesteld via mijn telefoon. Dat scheelt me kleine zorgen en vooral veel denkwerk.
In ons chaotische leven, vooral hier in Nederland met drukke agenda’s en het altijd ‘wel even snel’ gevoel, zijn zulke hacks echt handig. Misschien werkt niet alles voor jou – maar probeer gewoon eens één ding uit deze lijst. Misschien net als ik, merk je dat je meer tijd overhoudt en tegelijkertijd minder moe bent.
Laat in de reacties weten: wat is jouw beste tijdhack? of misschien heb je een gouden tip die hier niet staat? In ieder geval, laat je niet gek maken door je volle to-do lijst.