Ken je dat gevoel? De wasmand kraakt onder de berg kleding, de vaat staat wekenlang in de gootsteen en het ‘even snel opruimen’ wordt maanden uitgesteld. Het lijken kleine klusjes, maar ze stapelen zich op tot een enorme berg. Wat als ik je vertel dat er slimme, eigenlijk best eenvoudige manieren zijn om die irritante klusjes uit je leven te bannen? En nee, het gaat niet om magische apps of dure schoonmaakrobots – gewoon no-nonsense tips die je zelf kunt toepassen.
1. Maak klusjes behapbaar met mini-timers
Op de een of andere manier hebben we het vaak te lastig gemaakt. Klusjes doen hoeft niet in één keer. Stel een timer in, bijvoorbeeld 10 minuten, en pak een taak. Meer niet. Je bent verbaasd wat je in die korte tijd kunt doen: de tafel afruimen, een paar vaatjes in de vaatwasser zetten of de rommel onder de bank wegwerken. Mijn collega vertelde dat hij daardoor eindelijk z’n werkkamer kan gebruiken zonder overdosis papers. Misschien werkt het voor jou ook.
2. Plan vaste klusjesmomenten – maar blijf flexibel
Iedereen kent ze wel: de was op zaterdag of stofzuigen op zondag. Dit heeft vaak weinig zin als de motivatie gewoon weg is. Wat werkt, is het combineren met iets leuks. Zet bijvoorbeeld je favoriete playlist aan terwijl je opruimt, of doe het klusje buiten als het mooi weer is. Mamma bij mij thuis zei altijd: “Met plezier gaat het makkelijker.” Misschien klinkt het oud, maar praktisch is het zeker. Wel jammer dat het nooit vanzelf gaat, maar goed — zo leer je tenminste wat je prettig vindt.
3. Zet kleine beloningen in als motivatie
Dit klinkt misschien kinderachtig, maar toch helpt het. Na het afstoffen een lekkere kop koffie, of na het opruimen van je bureau een kwartiertje scrollen op Instagram (of TikTok, als je het durft). Zelf ben ik geen fan van strenge schema’s of grote to-do lists, maar kleine prikjes zorgen dat ik door kan zetten. De buurvrouw uit mijn straat doet niks met een schone keuken zonder daarna een stuk appeltaart te eten. Dus, waarom niet?
4. Minimaliseer de klusjes door slimmer te huishouden
Je kunt ook voorkomen dat taken zich opstapelen. Denk aan minder spullen kopen die stof vangen, of direct alles opruimen na gebruik. Het lijkt logisch, maar in praktijk blijft het er vaak bij zitten. M’n neef heeft z’n hele kledingkast geminimaliseerd en was binnen 10 minuten klaar met de wekelijkse was. Misschien ligt hier wel gouden tip, denk je ook niet?
5. Gebruik de kracht van “samen doen”
Last but not least: klusjes samen doen maakt het minder erg. In ons huis zetten we bewust muziek aan en maken er soms een soort wedstrijd van. “Wie doet de meeste borden in de vaatwasser?” klinkt misschien simpel, maar het werkt verrassend goed. En als je kinderen hebt, betrek ze erbij – al is het maar speelgoed opruimen. Dat scheelt jou tijd en brengt wat gezelligheid.
Tot slot: kleine stappen maken groot verschil
Dus ja, klusjes zijn kut — maar met deze trucjes wordt het een beetje dragelijker. Het draait vooral om houding en het opdelen van taken. Misschien moet je nog experimenteren welke tip bij jou past. Of juist combineren natuurlijk. Ik ga in ieder geval vanavond die timer zetten voor een kwartiertje keukenplankjes afstoffen, want vandaag was genoeg uitstel. En als je wat hebt aan deze tips, laat gerust weten wat werkt – altijd leuk om te horen. Nou ja, zo’n tekst schrijven is makkelijker dan opruimen, maar goed — in ieder geval geprobeerd.